Blisko 155 mln zł z Funduszu Dróg Samorządowych na drogi w województwie kujawsko-pomorskim
Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2161, ze zm.), powołany został nowy mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Fundusz Dróg Samorządowych stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, którego celem jest przyspieszenie powstawania bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia obywateli.
Środki Funduszu Dróg Samorządowych zostaną przekazane na:
- dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych;
- dofinansowanie budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
- finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym.
Rządowe wsparcie z Funduszu Dróg Samorządowych pozwoli na modernizację 26 zadań powiatowych i 124 zadań gminnych, co umożliwi budowę, przebudowę lub remont 227 kilometrów dróg: 78 km powiatowych i 149 km gminnych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, w ramach pełnionych obowiązków uczestniczy m.in. w postępowaniach dotyczących uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach poprzez wydawanie opinii w sprawie konieczności lub braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć związanych z budową, przebudową dróg w województwie kujawsko-pomorskim.
W ramach przeprowadzonych postępowań obecnie wydano 46 opinii o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć, które ubiegają się o dofinansowane ze środków Funduszu Dróg Samorządowych.
Utworzenie Funduszu ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych. Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej stanowi przy tym działanie komplementarne do inicjatyw podejmowanych na szczeblu krajowym w odniesieniu do budowy systemu autostrad i dróg ekspresowych, przyczyniając się do stworzenia spójnego oraz zintegrowanego systemu transportowego.
Fot.: Olga Drabińska